Codzienny, intensywny wysiłek umysłowy związany z przymusem wypełniania
obowiązków szkolnych, podporządkowany wymogom szkoły, która czasem nie daje
wytchnienia, domaga się od dzieci aktywnego wypoczynku i napełnienia organizmu
uczuciem świeżości, radości i swobody. Taką właśnie formą aktywnego wypoczynku są odpowiednio dobrane i dostosowane do wieku uczniów zabawy i gry ruchowe.
Są one
bardzo lubianą przez dzieci formą zajęć ruchowych. Wynika to z ich
różnorodności, swobody działania, prostoty ruchów, możliwości wyboru
rozwiązań i sprawdzenia się z
rówieśnikami. Są one atrakcyjną formą ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych,
także dla młodzieży i dorosłych.
Wpływają
w bardzo dużym stopniu i różnorodnie na rozwój umysłowy dziecka. Dzięki ich
odpowiedniemu zastosowaniu można kształtować u dzieci takie właściwości jak :
umiejętność podejmowania szybkich decyzji, kontrola własnych emocji,
koncentracja uwagi. Mają one pomóc w lepszym opanowaniu nauki szkolnej, a także
w pokonywaniu nieśmiałości i otwartym wyrażaniu swoich potrzeb, współdziałaniu
w grupie oraz w sprawniejszym radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Pozytywnie
oddziaływują na rozwój wrażeń, uczą
postrzegać otaczające przedmioty i zjawiska ze wszystkich stron i we
wszystkich ich wzajemnych powiązaniach. Wyrabiają umiejętność określania
odległości, ciężaru, wytrzymałości i innych cech przedmiotów. Dostarczają
dzieciom wielu nowych wrażeń i
wiadomości o otoczeniu, uczą
spostrzegawczości, bystrego pojmowania istoty zjawisk, a także logicznego
myślenia.