piątek, 15 maja 2015

Gry i zabawy ruchowe

Codzienny, intensywny wysiłek umysłowy związany z przymusem wypełniania obowiązków szkolnych, podporządkowany wymogom szkoły, która czasem nie daje wytchnienia, domaga się od dzieci aktywnego wypoczynku i napełnienia organizmu uczuciem świeżości, radości i swobody. Taką  właśnie formą aktywnego wypoczynku  są odpowiednio dobrane i dostosowane do wieku uczniów zabawy i gry ruchowe.
S
ą one bardzo lubianą przez dzieci formą zajęć ruchowych. Wynika to z ich różnorodności, swobody działania, prostoty ruchów, możliwości wyboru rozwiązań   i sprawdzenia się z rówieśnikami. Są one atrakcyjną formą ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych, także dla młodzieży i dorosłych. 
Wpływają w bardzo dużym stopniu i różnorodnie na rozwój umysłowy dziecka. Dzięki ich odpowiedniemu zastosowaniu można kształtować u dzieci takie właściwości jak : umiejętność podejmowania szybkich decyzji, kontrola własnych emocji, koncentracja uwagi. Mają one pomóc w lepszym opanowaniu nauki szkolnej, a także w pokonywaniu nieśmiałości i otwartym wyrażaniu swoich potrzeb, współdziałaniu w grupie oraz w sprawniejszym radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Pozytywnie oddziaływują na rozwój wrażeń, uczą
  postrzegać otaczające przedmioty i zjawiska ze wszystkich stron i we wszystkich ich wzajemnych powiązaniach. Wyrabiają umiejętność określania odległości, ciężaru, wytrzymałości i innych cech przedmiotów. Dostarczają dzieciom wielu nowych wrażeń   i wiadomości  o otoczeniu, uczą spostrzegawczości, bystrego pojmowania istoty zjawisk, a także logicznego myślenia.